Γιατί το Google Chrome μπλοκάρει τα Ad Blockers;




Το Google Chrome είναι ο πιο δημοφιλής περιηγητής παγκοσμίως, αλλά πρόσφατες αλλαγές προκαλούν αντιδράσεις, ειδικά στους χρήστες που εξαρτώνται από τα ad blockers (αναστολείς διαφημίσεων). Παρά το γεγονός ότι η Google δηλώνει ότι οι αλλαγές αυτές δεν σκοπεύουν να κάνουν τα ad blockers λιγότερο αποτελεσματικά, η εταιρεία κερδίζει σημαντικά από τις διαφημίσεις, γεγονός που προκαλεί αμφιβολίες. Σε αυτό το άρθρο, θα εξετάσουμε την αμφιλεγόμενη νέα πλατφόρμα της Google, το Manifest V3, και πώς αυτή επηρεάζει τα ad blockers, καθώς και αν αυτά θα συνεχίσουν να λειτουργούν όπως πριν.

Τι είναι το Manifest V3;

Το Manifest V3 είναι μια νέα πλατφόρμα που θα χρησιμοποιούν οι επεκτάσεις στο Google Chrome, καθώς και στους άλλους περιηγητές βασισμένους στο Chromium, όπως ο Microsoft Edge. Η Google υποστηρίζει ότι ο κύριος λόγος για τη μετάβαση στο V3 είναι η προστασία της ιδιωτικότητας των χρηστών. Τα ad blockers, για παράδειγμα, έχουν πλήρη πρόσβαση στις ιστοσελίδες που επισκέπτεστε, κάτι που μπορεί να περιλαμβάνει ευαίσθητες πληροφορίες. Η τρέχουσα πλατφόρμα, το Manifest V2, επιτρέπει σε αυτές τις επεκτάσεις να δουν και να κλέψουν δεδομένα αν είναι κακόβουλες.

Το Manifest V3 αποσκοπεί στη μείωση αυτής της πρόσβασης, επιτρέποντας στον ίδιο τον περιηγητή Chrome να αφαιρεί τις διαφημίσεις αντί να παρέχει την πλήρη σελίδα στην επέκταση. Η Google υποστηρίζει ότι αυτό θα βελτιώσει την ιδιωτικότητα των χρηστών και θα κάνει τις σελίδες να φορτώνουν πιο γρήγορα, λόγω του μειωμένου υπολογιστικού φορτίου.

Η Ασφάλεια και Ιδιωτικότητα: Αλήθεια ή Προβολή;

Το Manifest V3 εισάγει κάποιες σημαντικές αλλαγές, αλλά υπάρχουν αμφιβολίες για το πόσο ασφαλέστερο είναι στην πραγματικότητα. Σημαντικό είναι ότι το νέο σύστημα δεν μπλοκάρει τις επεκτάσεις από το να βλέπουν τις σελίδες που επισκέπτεστε. Αντίθετα, επιτρέπει στους χρήστες να αρνούνται αυτήν την άδεια, αλλά πολλοί χρήστες δεν ασχολούνται με αυτές τις ρυθμίσεις και απλώς πατάνε «Επιτρέπω» για να κάνουν τις επεκτάσεις να δουλέψουν.

Η μεγαλύτερη αλλαγή του Manifest V3 αφορά την απαγόρευση πρόσβασης σε «απομακρυσμένο κώδικα». Αυτός ο κώδικας βρίσκεται σε εξωτερικούς διακομιστές και δεν είναι μέρος της επέκτασης που έχετε εγκαταστήσει στον υπολογιστή σας. Η Google ισχυρίζεται ότι αυτή η αλλαγή μειώνει τον κίνδυνο να εγκατασταθεί κακόβουλος κώδικας μετά την επιτυχή έγκριση μιας επέκτασης, αλλά αυτή η περιορισμένη πρόσβαση έχει σημαντικές συνέπειες για τα ad blockers.

Επιπτώσεις για τα Ad Blockers

Πολλά δημοφιλή ad blockers εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τον απομακρυσμένο κώδικα, καθώς οι διαφημιστικές πλατφόρμες συνεχώς προσαρμόζουν τον κώδικά τους για να παρακάμψουν τα ad blockers. Αυτή η «ψηφιακή κούρσα εξοπλισμών» οδηγεί σε συχνές ενημερώσεις, όπου οι ad blockers ανταγωνίζονται για να παρακάμψουν τα νέα μέτρα που παίρνουν οι διαφημιστικές εταιρείες. Για παράδειγμα, το YouTube τακτικά προσπαθεί να σταματήσει τα ad blockers, και οι προγραμματιστές των ad blockers απαντούν με ενημερώσεις για να παρακάμψουν τα μέτρα του YouTube.

Με το Manifest V3, όλος ο κώδικας που χρησιμοποιεί το ad blocker θα πρέπει να είναι ενσωματωμένος στην ίδια την επέκταση. Αυτό σημαίνει ότι οι προγραμματιστές δεν θα μπορούν να ενημερώνουν τόσο γρήγορα τον κώδικα, καθώς κάθε ενημέρωση θα πρέπει να περάσει από τη διαδικασία έγκρισης του Chrome Web Store, που μπορεί να πάρει μέχρι και 3 εβδομάδες.

Επιπλέον, τα ad blockers δεν θα έχουν πρόσβαση σε πολλές από τις φίλτρανσεις κανόνων που χρησιμοποιούν για να εντοπίζουν και να αφαιρούν τις διαφημίσεις. Ενώ το Manifest V3 δεν απαγορεύει εντελώς τα ad blockers, αυτό σημαίνει ότι είναι πιο πιθανό τα ad blockers να μην είναι αποτελεσματικά για ορισμένους τύπους διαφημίσεων.

Το Κίνητρο της Google: Διαφημίσεις και Έσοδα

Η Google κερδίζει πάνω από το 90% των εσόδων της από τις διαφημίσεις, και αυτό κάνει αρκετούς χρήστες να αμφιβάλουν για τους ισχυρισμούς της περί προστασίας της ιδιωτικότητας. Αν και η Google δηλώνει ότι οι αλλαγές αυτές αποσκοπούν στην προστασία των χρηστών, πολλοί πιστεύουν ότι ο πραγματικός λόγος είναι να περιορίσουν την αποτελεσματικότητα των ad blockers και να αυξήσουν τα έσοδα από τις διαφημίσεις.

Καθώς το Chrome απομακρύνεται από το Manifest V2 προς το V3, δημοφιλή ad blockers όπως το Ublock Origin αναμένεται να σταματήσουν να λειτουργούν σωστά στο μέλλον. Ευτυχώς, ο Firefox θα συνεχίσει να υποστηρίζει το Manifest V2, οπότε οι χρήστες που τον προτιμούν δεν θα επηρεαστούν.

Ορισμένα ad blockers στο Chrome Web Store, όπως μια «ελαφριά» έκδοση του Ublock Origin για το Manifest V3, είναι διαθέσιμα. Ωστόσο, ο προγραμματιστής του Ublock Origin έχει ήδη προειδοποιήσει ότι η ελαφριά έκδοση είναι μια «καλύτερη προσπάθεια» και ίσως δεν ικανοποιεί τις προσδοκίες σας.

Το Μέλλον των Ad Blockers στο Chrome

Ενώ το Chrome δεν απαγορεύει εντελώς τα ad blockers, η μετάβαση στο Manifest V3 σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή που μπορεί να κάνει τα ad blockers λιγότερο αποτελεσματικά. Οι χρήστες που βασίζονται σε ad blockers ίσως χρειαστεί να στραφούν σε εναλλακτικές λύσεις, όπως τον Firefox, που συνεχίζει να υποστηρίζει το Manifest V2.

Τελικά, είτε συμφωνείτε με τη στάση της Google για την προστασία της ιδιωτικότητας είτε θεωρείτε ότι ο λόγος είναι εμπορικός, είναι σαφές ότι το τοπίο για τα ad blockers αλλάζει. Πώς θα επηρεάσει την εμπειρία περιήγησης σας; Θα το δούμε σύντομα.

Αν σας ενδιαφέρει να μάθετε γιατί τόσο πολλοί άνθρωποι εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το Chrome, παρακολουθήστε το επόμενο βίντεο μας για περισσότερες πληροφορίες!


Editor: The iLab

https://theilab.gr/

Σχόλια